Standardy ochrony małoletnich obowiązujące w Parafii Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego w Starych Juchach
§ 1
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między Dzieckiem a Personelem Parafii. Zachowania niedozwolone wobec Dzieci.
1. Personelem Parafii są wszyscy Pracownicy Parafii niezależnie od łączącego ich z Parafią stosunku prawnego, w szczególności duchowni, pracownicy, wolontariusze, przewodniczący zespołów parafialnych, nauczyciele szkółek niedzielnych, etc.
2. Pracownicy Parafii są zobowiązani:
1) Odnosić się do Dzieci z uważnością, szacunkiem, cierpliwością i wyrozumiałością,
2) Uwzględniać w sposobie prowadzenia zajęć i relacjach z Dziećmi ich wiek i dojrzałość intelektualną i emocjonalną, a także niepełnosprawność i specjalne potrzeby edukacyjne,
3) Czuwać nad bezpieczeństwem Dzieci.
3. Pracownikom Parafii zakazuje się:
1) stosowania jakichkolwiek form przemocy fizycznej wobec Dzieci, za wyjątkiem sytuacji, w których jest ona niezbędna w celu uniknięcia grożącego Dziecku bezpośredniego niebezpieczeństwa,
2) niestosownego kontaktu fizycznego z Dziećmi, w szczególności kontaktu niejawnego, ukrywanego, podejmowanego bez zgody Dziecka, nieadekwatnego do sytuacji, wieku i dojrzałości Dziecka; dopuszczalny kontakt fizyczny powinien być́ w naturalny sposób związany z zabawą, pomocą̨ Dziecku w czynnościach higienicznych, koniecznością̨ zapewnienia Dziecku bezpieczeństwa, potrzebą uspokojenia Dziecka;
3) stosowania jakichkolwiek form przemocy psychicznej wobec Dzieci, w szczególności ośmieszania, zawstydzania, upokarzania, lekceważenia, lub obrażania Dzieci,
4) dyskryminowania i nierównego traktowania Dzieci z jakiegokolwiek powodu,
5) nawiązywania z Dziećmi relacji o charakterze romantycznym, lub erotycznym,
6) nawiązywania z Dziećmi jakichkolwiek relacji utrzymywanych w tajemnicy przed Rodzicami, lub Opiekunami,
7) kontaktowania z Dziećmi poza zajęciami, w szczególności drogą elektroniczną, bez wiedzy Rodziców, lub Opiekunów,
8) ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych i poufnych dotyczących Dziecka, w szczególności jego sytuacji osobistej, rodzinnej, ekonomicznej i zdrowotnej,
9) utrwalania i wykorzystywania wizerunku Dzieci bez uprzedniej zgody Rodziców, lub Opiekunów,
10) przebywania z Dzieckiem sam na sam w zamkniętym pomieszczeniu,
11) spania w tym samym pokoju, lub namiocie co Dziecko podczas obozów, biwaków i innych wyjazdów, za wyjątkiem zbiorczych sal noclegowych w hostelach i schroniskach,
12) prezentowania Dzieciom niestosownych treści,
13) zachęcania Dzieci do spożywania alkoholu, lub innych środków odurzających.
§ 2
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji pomiędzy Dziećmi. Zachowania niedozwolone.
1. Pracownicy Parafii dbają o to, aby relacje pomiędzy Dziećmi były pełne wzajemnego szacunku i życzliwości.
2. Pracownicy Parafii stanowczo i niezwłocznie reagują na niedozwolone zachowania Dzieci względem siebie nawzajem, takie jak:
1) przemoc fizyczna,
2) przemoc psychiczna, w szczególności ośmieszanie, zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie, lub obrażanie,
3) wulgarne słownictwo,
4) niestosowny kontakt fizyczny,
5) zachowania niebezpieczne dla życia, lub zdrowia.
§ 3
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka, oraz zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
1. Krzywdzeniem Dziecka jest stosowanie wobec Dziecka niedopuszczalnych form przemocy fizycznej, przemoc psychiczna, a także zaniedbywanie Dziecka.
2. Każdy, kto posiada informację, lub uzasadnione podejrzenie, że Dziecko jest krzywdzone powinien zgłosić je Osobie odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających Dziecku i udzielenie mu wsparcia, która sporządza notatkę ze zgłoszenia i przekazuje ją niezwłocznie Radzie Parafialnej.
3. Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających Dziecku i udzielenie mu wsparcia nie może być bezpośrednio zaangażowana w działalność katechetyczną i duszpasterską adresowaną do Dzieci.
4. Rada Parafialna w porozumieniu z Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających Dziecku i udzielenie mu wsparcia podejmuje działania zmierzające do wyjaśnienia sytuacji i udzielenia pomocy Dziecku.
5. Działania zmierzające do wyjaśnienia sytuacji i udzielenia pomocy Dziecku podejmowane są we współpracy z Rodzicami, lub Opiekunami Dziecka, o ile nie zagraża to dobru Dziecka.
6. Jeżeli wskazane jest podjęcie działań wykraczających poza doraźną pomoc, Rada Parafialna w porozumieniu z Pracownikami zaangażowanymi w działalność katechetyczną i duszpasterską opracowuje na piśmie plan wsparcia małoletniego.
§ 4
Procedury składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę Dziecka i zawiadamiania sądu opiekuńczego.
1. Każdy, kto posiada informację, lub poweźmie uzasadnione podejrzenie:
• wystąpienia obcowania płciowego z Dzieckiem poniżej lat 15,
• dopuszczania się wobec takiej osoby innej czynności seksualnej, doprowadzenia jej do poddania się takim czynnościom albo do ich wykonania,
• prezentowania Dziecku, które nie ukończyło lat 15 treści pornograficznych lub udostępniania mu przedmiotów mających taki charakter albo rozpowszechnia treści pornograficznych w sposób umożliwiający takiemu małoletniemu zapoznanie się z nimi,
• prezentowania małoletniemu poniżej lat 15 wykonywania czynności seksualnej w celu swojego zaspokojenia seksualnego lub zaspokojenia seksualnego innej osoby,
• prowadzenia reklamy lub promocji działalności polegającej na rozpowszechnianiu treści pornograficznych w sposób umożliwiający zapoznanie się z nimi małoletniemu poniżej lat 15.
ma obowiązek powiadomienia organów ścigania pod rygorem odpowiedzialności karnej z art. 240 Kodeksu karnego.
2. Jeżeli postępowanie wyjaśniające, o którym mowa w § 3 niniejszych Standardów potwierdzi uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa na szkodę Dziecka, Rada Parafialna w porozumieniu z Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających Dziecku i udzielenie mu wsparcia niezwłocznie zawiadamia organy ścigania.
3. Jeżeli postępowanie wyjaśniające, o którym mowa w § 3 niniejszych Standardów potwierdzi uzasadnione podejrzenie, że doszło do krzywdzenia Dziecka, Rada Parafialna w porozumieniu z Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających Dziecku i udzielenie mu wsparcia powiadamia właściwe organy, lub instytucje w zakresie ich właściwości, w szczególności szkołę, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego (procedura „Niebieskiej Karty”) w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim koniecznej interwencji.
4. Każdy z członków Rady Parafialnej, oraz Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających Dziecku i udzielenie mu wsparcia odpowiada osobiście za dopełnienie obowiązku dokonania zgłoszeń przewidzianych niniejszymi Standardami.
5. Zawiadomienia i zgłoszenia przewidziane niniejszymi Standardami dokonywane są we współpracy z Rodzicami, lub Opiekunami Dziecka, o ile nie zagraża to dobru Dziecka.
§ 5
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
1. Przebieg postępowania wyjaśniającego i pomocowego jest dokumentowany na piśmie.
2. Za dokumentowanie i archiwizację postępowania odpowiada Przewodniczący Rady Parafialnej.
3. Dokumentacja przechowywana jest w sposób zapewniający ochronę przed dostępem osób trzecich, na zasadach przewidzianych dla danych osobowych.
§ 6
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet. Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.
1. W ramach działalności duszpasterskiej i katechetycznej Parafii Dzieci korzystają z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet wyłącznie podczas zajęć, pod osobistą i bezpośrednią opieką Pracownika Parafii.
2. Udostępniane Dzieciom urządzenia są zabezpieczone nowoczesnym oprogramowaniem chroniącym przed dostępem do nieodpowiednich treści, a zawartość nośników pamięci jest każdorazowo przed udostępnieniem urządzenia Dziecku sprawdzana przez Pracownika Parafii.
3. Kościelna sieć wi-fi nie jest udostępniana Dzieciom do użytku przy pomocy prywatnych urządzeń.
§ 7
Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz Dzieciom Standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.
1. Niniejsze Standardy udostępnione są na stronie internetowej Parafii.
2. Na tablicy ogłoszeniowej w siedzibie Parafii (w kaplicy, w kościele) udostępniono wersję skróconą Standardów zawierającą informacje istotne dla małoletnich.
§ 8
Zasady przygotowania personelu do stosowania Standardów, oraz sposób dokumentowania tej czynności.
1. Rekrutacja Pracowników Parafii zaangażowanych w działalność duszpasterską i katechetyczną adresowaną do Dzieci odbywa się według zasad określonych w załączniku nr 1 do niniejszych Standardów.
2. Osoba odpowiedzialna za przygotowanie Personelu Parafii do stosowania Standardów zaznajamia osobiście każdego Pracownika ze Standardami przed powierzeniem Pracownikowi jakichkolwiek zadań.
3. Pracownik na piśmie potwierdza zaznajomienie się ze Standardami i zobowiązuje się do ich bezwzględnego przestrzegania.
§ 9
Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów.
1. Co najmniej raz na dwa lata Parafia dokonuje oceny Standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
2. W procesie oceny Standardów biorą udział wszyscy Pracownicy Parafii zaangażowani w działalność katechetyczną i duszpasterską adresowaną do Dzieci, członkowie Rady Parafialnej, oraz Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających Dziecku i udzielenie mu wsparcia.
3. Wnioski z przeprowadzonej oceny są utrwalane w formie pisemnego protokołu, który archiwizuje Rada Parafialna.
Zasady rekrutacji Pracowników
załącznik nr 1
do Standardów ochrony małoletnich
obowiązujących w Parafii Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego w Starych Juchach,
1. Pracownikami zaangażowanymi w działalność katechetyczną i duszpasterską adresowaną do osób małoletnich mogą być jedynie członkowie, lub podopieczni Parafii.
2. Rada Parafialna może dopuścić do pracy z dziećmi członków innych parafii kościołów ewangelickich w Polsce, na podstawie rekomendacji właściwej władzy kościelnej.
3. Rada Parafialna dokonuje oceny kwalifikacji kandydata i podejmuje decyzję o dopuszczeniu go do pracy z dziećmi.
4. Przed dopuszczeniem Pracownika do pracy z dziećmi Rada Parafialna jest zobowiązana sprawdzić kandydata w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze). Rejestr dostępny jest na stronie rps.ms.gov.pl. By móc uzyskać informacje z Rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie profilu Parafii.
5. Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika, duchownego lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
6. Kandydat zobowiązany jest przedłożyć informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
7. Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów.
8. Kandydat składa oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej (wzór nr 1).
9. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi (wzór nr 2).
10. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Wersja skrócona Standardów Ochrony Małoletnich
Załącznik nr 2
do Standardów ochrony małoletnich
obowiązujących w Parafii Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego w Starych Juchach,
1. Pamiętaj, że jako dziecko masz prawo czuć się bezpiecznie. Jeżeli uważasz, że coś lub ktoś Cię krzywdzi lub czujesz się zagrożony zgłoś się do osoby dorosłej w Parafii.
2. Pamiętaj, że nikt nie może:
1) stosować wobec Ciebie przemocy fizycznej (np. bić Cię),
2) stosować przemoc psychiczną (np. ośmieszać, zawstydzać, upokarzać),
3) stosować wobec Ciebie wulgarnego słownictwa,
4) przekraczać Twojej strefy komfortu i dotykać Cię w niestosowny sposób,
5) narażać Cię na zachowania niebezpieczne dla życia, lub zdrowia.
3. Pamiętaj, że masz prawo do:
1) szacunku i godności,
2) bycia bezpiecznym,
3) ochrony prywatności,
4) nienaruszalności sfery fizycznej.
4. Pamiętaj o właściwym zachowaniu wobec innych. Nie stosuj przemocy fizycznej, nie obrażaj, nie zawstydzaj, nie używaj wulgarnego słownictwa. Bądź przyjacielski i serdeczny wobec innych.
5. W Parafii w szczególności możesz poprosić o pomoc następujące osoby:
1) Pan Karol Gromadzki
2) Ks. Monika Zuber
6. Możesz też skorzystać z telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży:
1) 112 – telefon alarmowy,
2) 116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży od 15 lat prowadzi Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Telefon jest anonimowy, bezpłatny, całodobowy i dyskretny.
3) 800 12 12 12 – telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka.
Zasady ochrony wizerunku Dzieci
załącznik nr 3
do Standardów ochrony małoletnich
obowiązujących w Parafii Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego w Starych Juchach,
1. Pracownikom nie wolno utrwalać wizerunku Dziecka do celów prywatnych.
2. Pracownikom nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku Dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego Dziecka.
3. Jeżeli wizerunek Dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
4. Upublicznienie wizerunku Dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego Dziecka.
5. Materiały zawierające wizerunek dzieci przechowujemy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa przewidzianych dla danych osobowych.